Moottori iskuun öljytilan ja suuttimien pesulla
Motonet-korjaamo Kerava tarjoaa mahdollisesti ainoana Suomessa palvelua, jolla auton moottorin öljytila, suuttimet ja pakokaasupuoli voidaan pestä koneellisesti.
Öljynsuodattimen vaihto ei aina riitä poistamaan epäpuhtauksia moottorista. STP Engine Flush poistaa tehokkaasti ja nopeasti epäpuhtaudet moottorin sisältä ja varmistaa
hyvän öljynkierron kaikkialla moottorissa. Startauto Oy Motonet Korjaamo Kerava tarjoaa palvelua, jossa moottorin öljytila puhdistetaan liasta koneellisesti.
– Moottorin öljytilan koneellinen pesu- ja puhdistushuolto todella pesee moottorin öljytilan sieltä sisältä. Kun autoa ajetaan huonoilla öljyillä pitkään ja
pitkitetään niiden vaihtovälejä, niin moottoriin kerääntyy karstaa ja kuonaa, joka tällä meidän laitteella saadaan pestyä pois. Käsittelyn jälkeen auton öljynkulutus laskee ja moottorin tehot paranevat.
Yrittäjä Björn Jungebrand sanoo, ettei Motonet korjaamo Startauto Oy Keravan tiedossa ole kyseisen merkin jenkkikoneen tarjoamaa tekniikkaa muualla Suomessa käytössä.
Puhdistuskemikaalit lämmitetään ennen kuin ne laitetaan moottorin öljytilaan. Öljynkierto moottoritilassa paranee sitä mukaa, kun sieltä saadaan kaikki lika pois. Ja kyllähän tämä myös laskee samalla polttoaineen kulutusta, yrittäjä Björn Jungebrand sanoo.
Tuontiautoissa yleinen ongelma
Erityisen usein ongelma tulee Jungebrandin mukaan vastaan Saksasta ja Hollannista Suomeen tuoduissa autoissa. – Näissä maissa autoilla ajetaan usein pitkillä öljyvaihtoväleillä, eivätkä öljytkään ole samaa tasoa kuin meillä täällä Suomessa. Huonot ja vanhat öljyt keräävät karstaa ja kuonaa moottorin öljytilaan täällä Pohjolan vaihtelevissa säissä ihan toisella tavalla kuin leudompien säiden maissa, Jungebrand sanoo.
Moottorin öljytilan pesu- ja puhdistushuolto vaatiikin samalla myös öljyjen vaihtamisen.
– Vanhoja öljyjä ei voi jättää sinne moottoriin pyörimään. Öljynvaihdon kanssapaketin hinta on noin 350-400 euron luokkaa. Työn osuus on 150 euroa ja puhdistuskemikaalit siihen päälle noin 120 euroa. Öljyn ja suodattimen vaihdon hinta pyörii noin 100 eurossa, Jungebrand sanoo.
Moottorin öljytilan puhdistuksen tarpeellisuuden autoilija huomaa tavallisesti, kun öljynkulutus alkaa nousta.
– Kun paikat alkavat olla tukossa, se vaikuttaa myös moottorin käyntiin. Merkkikorjaamot eivät tätä puhdistuspakettia normaalien määräaikaishuoltojen yhteydessä edes tarjoa. Me suosittelemme moottorin öljytilan puhdistushuoltoa aina, kun asiakas ottaa tuossa kassalla asioidessaan esille öljynkulutuksen epätavanomaisen kasvun, Jungebrand sanoo.
Moottorin öljytilan puhdistaminen kannattaa Jungebrandin mukaan tehdä tuontiautolle mieluiten välittömästi.
– Sen jälkeen käsittely olisi hyvä uusia n. 60 000-80 000 kilometrin välein.
Ensiapua suuttimillekin
Toinen ongelmakohta, johon Motonet-korjaamo Kerava tarjoaa ensiapua, on moottorin suuttimien ja pakokaasupuolen epäpuhtaudet. Nekin puhdistetaan ja pestäänkoneellisesti.
– Varsinkin polttoainepuolella meillä on diesel niin kuivaa tänä päivänä, että se kuivattaa suuttimen kärjet, eivätkä suuttimet silloin enää saa
voitelua. Suuttimien puhdistushuolto kannattaa teettää, kun autossa on suuttimia keskimäärin neljä ja pelkästään yksikin niistä maksaa helposti 700-800 euroa.
Suuttimien ja pakokaasupuolen puhdistushuollon hinta on noin 300 euroa + öljynvaihto: työn osuus siitä on puolet, loput tulee kemikaaleista.
– Suuttimien ja pakokaasutilan puhdistaminen vaikuttaa positiivisesti suoraan polttoaineen kulutukseen. Polttoainehan tulee suuttimien kautta sylintereihin ja jos sen kulku alkaa epäpuhtauksien takia takerrella, se näkyy niin auton käynnissä kuin polttoaineen nousevana kulutuksenakin.
Keravan Motonet-korjaamo huoltaa ja vaihtaa myös auton automaattivaihteiston öljyt sekä samalla pesee vaihdelaatikon.
– Automaattilaatikon öljyt kannattaisi vaihtaa 60 000-80 000 kilometrin välein. Keskimäärin 400-450 euron huolto ja laatikon pesu voi säästää isolta murheelta. Yllättävän usein
törmää siihen harhaluuloon, ettei automaattilaatikko kaipaa öljyjen vaihtamista, usein sitä ei korjaamoissa edes ehdoteta. Yleensä automaattilaatikon öljynvaihtotarpeen huomaa vasta, kun vaihteet alkavat käyttäytyä poukkoilevasti ja nykivästi. Jos automaattilaatikon öljyjä ei vaihdeta, se alkaa nykiä 200 000-250 000 kilometrin kohdalla. Meidän öljynvaihdon ja laatikon puhdistuksen jälkeen eron huomaa selvästi, kun vaihteisto toimii taas normaalisti. Nämä käsittelyt eivät kuitenkaan korjaa jo aiheutuneita mekaanisia vikoja, vaan toimenpiteet ovat ennakoivaa huoltoa, Jungebrand sanoo.
Monimerkkikorjaamo
Jungebrand on pitkän linjan autokorjaamoyrittäjä. Hän perusti Malminkartanon Autohuollon Helsinkiin vuonna 1988 ja pyöritti sitä lähes 30 vuotta Konalassa. Keravalle hän tuli Motonet-ketjun korjaamoyrittäjäksi 2,5 vuotta sitten.
– Motonet-korjaamona meillä on erittäin suuri varaosavarasto ihan tuossa seinän takana, kun samassa osoitteessa toimii myös Motonet-myymälä. Tämän myötä pääsemme
asiakasystävällisiin hintoihin ja nopeisiin varaosatoimituksiin. Pyrimme siihen, että kun auto tänne aamulla tuodaan, niin se on saman päivän aikana valmis. Vain joitakin varaosia joudumme ottamaan maahantuojan kautta ja odottelemaan niitä muutaman päivän, jos niitä ei löydy Motonetin omasta hyllystä.
Startauto Oy Motonet Korjaamo Kerava on monimerkkikorjaamo, joka huoltaa ja korjaa kaikkia yleisiä automerkkejä- ja malleja. Erityisesti se on keskittynyt VAG-konsernin
Audeihin, Seateihin, Volkswageneihin ja Skodiin. Vain takuun alaisissa vioissa uudempi auto on vietävä valtuutettuun merkkikorjaamoon.
– Sijaisautoja meillä on viisi ja pääasiassa annamme niitä asiakkaiden käyttöön pelkällä polttoainekustannuksella. Sähköpolkupyöräkin meiltä löytyy sijaiskulkupeliksi huollon ajaksi, Jungebrand naurahtaa.
Kuva:
Motonet-korjaamo Kerava Startauto Oy puhdistaa koneellisesti niin auton moottorin öljytilan kuin suuttimetkin pakokaasujärjestelmineen. Yrittäjä Björn Jungebrandilla (vas.) itsellään on kymmenien vuosien kokemus autokorjaamoyrittäjänä ja automekaanikko Aarre Salmi on yksi Keravan Motonet-korjaamon huippuosaajista.